سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعویض مفصل لگن در دررفتگی مادرزادی ران

در قدیم توصیه می‌شد که افراد صرفاً فقط هنگامی که مفصل دردناک شد اقدام به تعویض مفصل کنید ولی امروزه چون اولاً تعویض مفصل ها کار ساده‌ای شده و دوما دیزاین و ساختار و طراحی مفصل ها بسیار بهتر شده ممنوعیت از لحاظ سنی برای تعویض مفصل لگن در سنین خیلی جوان حتی زیر 20 سال نداریم.اما باز هم اگر فردی بدون لنگش راه میرود و درد زانو ندارد و راحت است حتی اگر هردو هیپ در رفته باشد با بیمار کاری نداریم و جراحی توصیه نمی‌کنیم .

اما بیمار باید از لنگیدن پرهیز کند یعنی اگر بیمار در یک سمت دررفتگی دارد و اختلاف طول دو اندام زیادی دارد این موضوع با راه رفتن همراه با لنگش آرام آرام کل ستون فقرات را دچار آرتروز می کند که در آن صورت حتی بعد از تعویض مفصل لگن آرتروز ستون فقرات خوب نخواهد شد.

گاهی بیمار به دلایل اجتماعی یا اقتصادی مراجعه نمی کند و گاهی حتی پزشک به بیمار می گوید که فعلاً نیاز جراحی نیست و بیمار به زندگی ادامه می دهد ولی در این صورت اگر لنگش شدید باشد آرام آرام مثل هر وسیله مکانیکی دیگر مفاصل دیگر بدن مثل زانوی سمت مقابل یا زانوی همان پا یا ستون فقرات آثار خوردگی ناشی از عدم تعادل می شود و منجر به آرتروز شدید در مفاصل دیگر که حتی با تعویض مفصل لگن و مفاصل دیگر بهبود نخواهند یافت.

بنابراین همچنان اختلاف نظر در مورد زمان انجام جراحی تعویض مفصل ران افرادی که در رفتگی مادرزادی دارند وجود دارد.زمان انجام جراحی بستگی به علائم بیمار وضعیت سایر مفاصل و خود علامت اصلی و ضمناً وضع زندگی بیمار دارد.اگر بیماری سطح زندگی شهری دارد و کار سنگینی انجام نمی‌دهد و در صورتی که لنگش دارد به صلاح بیمار است که تعویض مفصل لگن انجام بدهد.
سه سوال بسیار مهم:


 پروتزی که در تعویض مفصل بیماران DDH استفاده می کنیم معمولاً پروتز خاصی است که توسط شرکت‌های محدودی تولید می شود که خوشبختانه در ایران همان محصولات وجود دارد با همان کیفیت و هیچگونه محصول فیک یا جایگزین برای این محصول وجود ندارد.

پزشکی که قرار است جراحی تعویض مفصل لگن را انجام بدهد نیاز حتمی به یک تجربه خوب و مفید دارد و این جراحی خیلی خیلی دشوار تر از تعویض مفصل های معمولی است تقریبا تمام کسانی که دررفتگی کامل مفصل لگن دارند نیاز به استئوتومی یا کوتاه کردن استخوان دارند ولی کوتاه کردن به معنی کوتاه کردن اندام نیست بلکه هر کسی که تعویض مفصل لگن انجام بدهد اغلب پا بلند میشود بنابراین کسانی که در رفتگی مادرزادی در یک طرف دارند و پا چندین سانتیمتر کوتاه تر است با تعویض مفصل اغلب پا بلند تر میشود خیلی مواقع به اندازه پای سالم مقابل و شاید یک کمی کوتاهتر از پای سالم شود.

اگر بیماری لنگش شدید دارد ولی سن خیلی کمی دارد یا با وجود سن کم درد زیادی دارد باید تعویض مفصل انجام بدهد.بعد از جراحی تعویض مفصل لگن گودی کمر به مرور زمان بهتر خواهد شد و درد سایر مفاصل اگر به علت آرتروز باشد خوب نخواهد شد ولی اگر سایر مفاصل به علت قرار گرفتن در وضعیت نامناسب دردناک بوده باشد بعد از تعویض مفصل لگن خوب خواهد شد.

خیلی اوقات تعویض مفصل لگن نیاز به این دارد که جای دیگری از بدن هم استئوتومی شود و صاف شود.

بعد از تعویض مفصل لگن در افرادی که در رفتگی مادرزادی دارند:

    توالت باید فرنگی باشد
    تا آخر عمر زندگی کارگری مثل باربری ریخته گری جوشکاری ممنوع است
    زندگی عادی فرد به صورت شهری باید ادامه پیدا کند فعالیت های عمومی و معمولی مثل راه رفتن و دویدن مجاز است
     نماز حتما روی صندلی خوانده شود

در حال حاضر این جراحی در اکثر مراکز ایران در حال انجام است تعداد در رفتگی های مادرزادی لگن که منجر به تعویض مفصل لگن می شود در ایران خیلی زیاد استبنابراین پزشکان در ایران با تجربه نسبتاً کافی این کار را انجام می دهند و در مراکز بزرگ تهران هم این جراحی به تعداد زیادی انجام شده بنابراین تجربه کافی در این زمینه وجود دارد.
تعویض مفصل لگن در بیماران در رفتگی مادر زادی لگن از نظر تکنیکال:

این جراحی از نظر تکنیکال مشکل‌تر خواهد بود و دوران نقاهت بعد از جراحی هم به نسبت تعویض مفصل معمولی طولانی تر خواهد بود و گاهی دو تا سه برابر تعویض مفصل معمولی نقاهت پیش رو خواهد بود مثلاً در یک تعویض مفصل معمولی ناشی از آرتروز اگر سه هفته تا دو ماه دوره نقاهت پیش رو داریم گاهی دو سه برابر در بیماران دررفتگی مادرزادی لگن خواهد بود.

نقاهت به این معنی که شاید عصا دست بیمار باشد و نیاز به فیزیوتراپی باشد وقتی که یک دررفتگی مادرزادی لگن  جراحی میشود نحوه قرار گیری و جایگاه عضلات خراب خواهد شد و نیاز به برگرداندن بازتوانی دارد و این موضوع چند ماه زمان لازم دارد و ضمناً کمک فیزیوتراپ باعث نتیجه گیری بهتر خواهد شد بنابراین بیماری که ابتدایی ترین سطح زندگی شهری را دارا باشد مثل میز و صندلی برای نشستن و غذا خوردن و تخت برای خوابیدن و توالت فرنگی حتما باید تعویض مفصل لگن انجام دهد.

بالا و پایین رفتن از پله بعد از تعویض مفصل به سلاح بیمار نیست به علاوه بیمارانی که به دلیل دررفتگی مادرزادی لگن  تعویض مفصل شده‌اند به طور خاص تری باید مراقبت کنند.اغلب سر استخوان افرادی که بر اثر دررفتگی مادرزادی لگن جراحی تعویض مفصل انجام دادن کوچکتر از یک حالت آرتروز است بنابراین چنین فردی پله را باید بیشتر پرهیز کند بعد از تعویض مفصل محدودیتهای فرد تا چند ماه ادامه دارد.

در افراد دررفتگی مادرزادی لگن ضمن تعویض مفصل استخوان ای که بریده شده باید جوش بخورد به طور متوسط 3 تا 4 ماه طول می‌کشد بنابراین یک دوره نقاهت نسبتاً طولانی تر از معمول را پشت سر می گذارد تعداد روزهای بستری یک فرد دررفتگی مادرزادی لگن اغلب سه تا چهار روز است و گاهی کمی بیشتر و بعد از جراحی تعویض مفصل 10 تا 20 جلسه فیزیوتراپی لازم است و گاهی کمی بیشتر.