سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعویض مفصل ران چیست

تعویض مفصل لگن و ران یکی از جراحی هایی است که با استفاده از آن قسمت آسیب دیده غضروف ران از استخوان حذف شده و با جزء مصنوعی جایگزین می شود. به این جزء مصنوعی پروتز می گویند. تعویض مفصل ران یکی از مشکل ترین جراحی ها است چرا که یکی از بزرگترین اتصالات بدن بین استخوان ران و لگن است.
این مفصل ، دارای یک غضروف است که موجب حرکت آرام و یکنواخت می شود. زمانی که افراد از دید زیادی در این ناحیه رنج می برند تعویض مفصل ران، می تواند راهی برای درمان آنها باشد.


چرا به تعویض مفصل لگن نیاز است؟
به طور کلی درد و التهاب، تورم و سخت شدن حرکات در قسمت لگن می تواند بنا به یکی از 3 دلایل زیر باشد :

آرتروز آرتریت :
در این حالت استخوان ران دچار سائیدگی شده و در نتیجه موجب افزایش درد در قسمت لگن می شود.

آرتروز تروماتیک :
در این حالت فرد دچار یک بیماری خود ایمنی است. یعنی مایع مفصلی یبش از اندازه تولید شده و باعث از بین رفتن غضروف و در نتیجه تشدید درد در لگن می شود.

آرتروز روماتوئید :
این نوع درد ناشی از آسیب یا شکستگی لگن است. در این حالت غضروف و استخوان لگن دچار آسیب شده و نیاز به تعویض است.


علائم نشان دهنده نیاز به تعویض مفصل ران :
سفت شدن مفصل و در نتیجه محدود شدن حرکت هایی که فرد قادر به انجامشان بوده است. به عنوان مثال در این شرایط، فرد از شدت درد قادر به انجام پیاده روی نیست. برای تشخصی می توان معاینه فیزیکی و یا عکس برداری با استفاده اشعه X انجام داد.
روش جراحی تعویض مفصل لگن و ران چگونه است؟
در صورتی که دارو های مسکن و ضد التهاب به همراه فیزیوتراپی برای تسکین درد کارآمد نباشند باید به سراغ روش جراحی رفت. برای انجام این جراحی فرد کامل بیهوش شده و برش به گونه ای زده می شود که دسترسی به استخوان ران ممکن شده و مفصل از لگن جدا شود و قسمت های آسیب دیده از روی آن برداشته شوند. سپس تجهیزات مورد نیاز را وارد لگن می کنند تا اتصال دوباره انجام شود و یک ورقه فلزی، سرامیکی یا پلاستیکی در لگن جایگذاری می شود.

تمام این تجهیزاتی که استفاده می شوند توسط ماده ای خاص به یکدیگر متصل می شوند. سپس برش ایجاد شده را می دوزند تا ترمیم و جوش خوردن اصطلاحا شکل بگیرد. در این نوع از عمل جراحی اگر از تکنیک درست و مفصل مصنوعی خوب استفاده شود عمر مفصل مصنوعی زیاد خواهد بود.