سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عمر مفصل مصنوعی لگن چند سال است

مفصل مصنوعی لگن نوعی پروتز است که معمولا از دو یا چند قطعه تشکیل شده است. یک پایه که در استخوان فمور قرار می‌گیرد، یک قسمت توپی شکل که روی پایه نصب می‌شود و یک بخش فنجانی شکل که در استابولوم قرار گرفته و سطحی صاف برای قسمت توپی شکل ایجاد می‌کند. روش‌های مختلفی برای سیمان گذاری در محل اتصال مفصل مصنوعی لگن به استخوان وجود دارد. در برخی موارد برای اتصال مفصل مصنوعی لگن از سیمان گذاری استفاده نمی‌شود. در چنین مواردی باید سطح مفصل مصنوعی لگن مشابه بافت باشد. به این ترتیب امکان رشد سلول‌های استخوانی فراهم می‌شود.

موفقیت گذاشتن مفصل مصنوعی لگن به اتصال مقاوم آن به استخوان، توزیع مساوی وزن روی همه بخش‌های آن و اصطکاک پایین میان اجزای آن بستگی دارد.
مفصل مصنوعی لگن چقدر عمر می‌کند؟

معمولا مفصل مصنوعی لگن تا پایان عمر دوام دارد. اگر مفصل مصنوعی لگن 15 تا 20 سال پس از تعویض مفصل لگن دوام داشته باشد، بسیار عالی است. در مطالعات، تقریبا در 90 درصد موارد مفصل مصنوعی لگن این دوام را داشته است. البته با توجه به تنوع در نحوه زندگی و حوادث احتمالی نمی‌توان بقای آن را تضمین کرد.

عوامل مختلفی مانند تصادف، شکستگی و عفونت روی دوام مفصل مصنوعی لگن تاثیر می‌گذارند. در ادامه به مواردی اشاره کرده‌ایم که روی دوام مفصل مصنوعی لگن تاثیر بسزایی دارند:

    مهارت جراح در ایمپلنت کردن اجزای مختلف مفصل لگن
    عملکرد فنی ایمپلنت‌های مختلف
    مراقبت از خود و حفظ سلامتی بدن
    آگاهی از محدودیت‌های حرکتی پس از تعویض مفصل لگن و رعایت دقیق آن‌ها
    وزن بدن و سطح فعالیت‌های روزانه
    پرهیز از ورزش‌های سنگین و شدید

حتی پس از بهبودی کامل بعد از عمل باید برخی موارد را رعایت کنید. فعالیت‌های روزانه شما نباید شامل ورزش‌هایی با فعالیت شدید مانند بسکتبال، راکت بال، ژیمناستیک یا فعالیت‌هایی که فشار زیادی به مفصل لگن وارد می‌کنند، باشد. پیاده‌روی، گلف، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌های مناسب و بی‌خطر برای شما هستند.