سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت های درد لگن

داخل مفصل

هر مفصل ران یک مفصل توپ و کاسه است. توپ بالای استخوان ران (femoral head) است. کاسه (acetabulum) در استخوان لگن شما قرار دارد. بافت نرم و لغزنده ای که غضروف نامیده می شود، اجازه می دهد که توپ و کاسه در هنگام حرکت شما بر روی یکدیگر سر بخورند. یک پوشش نازک (synovium) در بالای غضروف قرار دارد و کمی از مایع سینوویال (Synovial) را تولید می کند که باعث می شود مالش آسان تر شود. زردپی، رباط ها و عضلات مفصل را کامل می کنند.


آرتروز (Osteoarthritis)

این نوع "فرسودگی ناشی از اصطهلاک" نوعی از آرتروز است که بسیاری از مردم را در سن میانی تحت تأثیر قرار می دهد. غضروفی که در انتهای توپی شکل استخوان ران و در کاسه مفصل ران قرار دارد، به آهستگی درهم شکسته می شود و سبب اصطکاک بین استخوان ها می شود. فرد احساس سفتی خواهد داشت و ممکن است در ناحیه اتصال پا به بدن و در ران خود احساس دردی داشته باشد که به زانو و پشت آن انتشار می یابد. این درد اغلب پس از ورزش شدید و یا زمانی که شخص برای مدتی حرکت نمی کند، بدتر می شود.



آرتروز روماتوئید

با آرتروز روماتوئید، سیستم ایمنی به قسمت هایی از بدن شخص حمله می کند که شامل سینوویوم (Synovium) نیز می شود. این پوشش معمولی نازک شروع به ضخیم شدن و متورم شدن می کند و مواد شیمیایی را تولید می کند که به غضروفی که استخوان را پوشش می دهد آسیب می رساند و یا از بین می برد. پزشکان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد. هنگامی که یک مفصل ران تحت تاثیر قرار می گیرد، اغلب دیگری نیز دچار آن می شود. مفصل ممکن است صدمه دیده و متورم شود و ممکن است گرما و قرمزی را در پوست آن ناحیه مشاهده کنید.


سیاتیک

بیش از حد نشستن و ورزش خیلی کم، در میان عوامل دیگر، ممکن است عصب سیاتیک، بزرگترین عصب در بدن انسان را تحریک و ملتهب کند. این عصب از پایین ستون فقرات و از طریق مفصل ران به پایین و پشت پا ادامه پیدا می کند. جایی که در زمان تحریک سیاتیک درد در آن جا احساس می شود. این درد از مفصل ران انتشار می یابد و ممکن است خفیف، شدید، بی حس کننده و یا حتی شبیه به یک شوک الکتریکی باشد.


شکستگی لگن

این یک شکستگی در قسمت بالای استخوان ران است. اگر شما جوان و سالم هستید، نیروی بسیار زیادی مانند یک تصادف جدی ماشین لازم است تا این اتفاق بیفتد. اما اگر شما بیش از 65 سال سن دارید، به خصوص اگر شما زن هستید یا استخوان های شکننده ای دارید (osteoporosis)، حتی یک سقوط کوچک ممکن است باعث ایجاد آن شود. کشاله ران و بخش بالای بیرونی ران نیز احتمالا صدمه می بینند، به خصوص هنگامی که شما سعی می کنید که مفصل را خم کنید. در یک شکستگی کامل، یک پا ممکن است کوتاهتر از دیگری به نظر برسد.



دررفتگی

این اتفاق زمانی می افتد که توپی که در بالای استخوان ران قرار دارد از کاسه لگن خارج شده است. این اتفاق معمولا به نیروی زیادی نیاز دارد، مانند زمانی که فرد از یک نردبان سقوط می کند و یا یک تصادف اتومبیل اتفاق می افتد. تمام این نیرو اغلب موجب آسیب های دیگری مانند پاره شدن بافت و شکستگی استخوان می شود و حتی می تواند به اعصاب، غضروف و عروق خونی نیز آسیب برساند. به بیمارستان بروید این بسیار دردناک است و تا زمانی که پزشک شما شروع به درمان آن نکند، نمی توانید پای خود را خیلی حرکت دهید.


دیسپلازی (Dysplasia)

در این مشکل، کاسه مفصل لگن برای این که توپ به طور کامل در داخل آن به شکل مناسبی قرار بگیرد، به اندازه کافی عمیق نیست. این شل بودن ممکن است از کمی لق بودن تا به راحتی بیرون آمدن (دررفتگی) و تا دررفتگی کامل متفاوت باشد. نوزادان ممکن است با این مشکل متولد شوند و یا ممکن است در سال اول تولد به آن دچار شوند. فرزند دختری که اولین فرزند است و نوزادی که به جای سر از پایین متولد می شود (اول پا) بیشتر دچار این مشکل می شوند. اگر پای کودک خود را به سختی خم کنید (او را قنداق کنید) نیز این مشکل را برای اوبه وجود می آورید.


بورسیت (Bursitis)

این زمانی اتفاق می افتد که کیسه های پر از مایع یا همان "بوراس"، که باعث کاهش اصطکاک بین عضلات، تاندون ها و استخوان ها می شوند، تحریک شده و متورم می شوند. این می تواند در بخش استخوانی بیرون از مفصل ران (Trochanteric Bursitis) اتفاق بیفتد، جایی که باعث درد شدید و تند می شود که به مرور زمان کاهش می یابد و از بین می رود. در موارد کمتری این مشکل در داخل رخ می دهد (Hip Bursitis)، که در آن درد در ناحیه کشاله ران ایجاد می شود. این درد ممکن است در هنگام راه رفتن، نشستن و برخواستن و یا بالا رفتن از راه پله ها، بدتر شود.


پاره شدن لبه غضروف

شما می توانید به غضروفی که در لبه استخوانی کاسه لگن است و کمک می کند تا مفصل نگاه داشته شود، آسیب برسانید. شما می توانید به طور ناگهانی در یک سقوط که موجب پیچ خوردگی و می شود و یا یک تصادف آسیب ببینید. این آسیب در عین حال می تواند به مرور زمان و حرکت مفصل ران رخ دهد. شما ممکن است احساس صدا دادن و درد در کشاله ران یا مفصل ران داشته باشید. اگر هاکی روی یخ، فوتبال آمریکایی، فوتبال یا گلف بازی کنید، احتمال بیشتری برای این بیماری پیدا خواهید کرد.


کشیدگی مفصل ران

این زمانی اتفاق می افتد که هر یک از عضلات و تاندون هایی که به حرکت مفصل ران کمک می کند، بیش از حد کشیده می شود و یا پاره می شود. (هنگامی که برای یک رباط اتفاق می افتد، "sprain" نامیده می شود.) این اتفاق می تواند بسیاری از عضلات مثل عضله خم کننده (فلکسور)، glutes، عضله دورکننده (abductors ،adductors  quadriceps و زردپی (Hamstrings) را مورد تأثیر قرار دهد. این ناحیه ممکن است متورم، تضعیف و دردناک شود، به ویژه هنگامی که از آن استفاده کنید. استراحت، یخ و تسکین دهنده های درد بدون نسخه اغلب به اندازه کافی برای بازیابی سلامتی دوباره شما کافی هستند.



درمان درد مفصل ران

این اولین قدم مناسب برای همه دردهای مفصل ران است. استراحت کنید، اما تمام جنبش ها را متوقف نکنید (که می تواند همه چیز را بدتر کند)، فقط کسانی که آسیب دیده اند. برای 20 دقیقه در هر بار یخ روی آن قرار دهید و از پارچه استفاده کنید تا پوست شما آسیب نبیند. ناحیه دردناک را با یک باند قابل ارتجاع تحت فشار قرار دهید، اما نه خیلی زیاد. اگر شاهد کبودی پوست در آن ناحیه بودید، باند را شل کنید. بخش آسیب دیده را بر روی یک بالش یا عسلی قرار دهید تا از جمع شدن خون در آنجا جلوگیری شود.


داروها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها اغلب برای کاهش درد و التهاب برای آرتروز و سایر مشکلاتی که در مفصل ران ایجاد درد می کنند، استفاده می شود. بیشتر به شکل قرص هستند، اما کرم ها و ژل ها نیز موجود هستند. پزشک شما می تواند به شما در درمان درد های جدی تر و مشکلات پایه ای با تجویز کورتیکواستروئیدها (corticosteroids)، ضد دردها و داروها برای درمان بیماری های خود ایمنی و التهابی کمک کند.


چه زمانی نزد پزشک برویم

اگر مراقبت در خانه درد شما را محدود نکرد، با پزشک خود ملاقات کنید. اگر یک آسیب دیدگی جدی دلیل درد شما است و یا مفصل ران شما طبیعی به نظر نمی رسد یا نمی توانید پای خود را حرکت دهید و یا وزن خود را روی آن قرار دهید، از یک فرد بخواهید تا شما را به اتاق اورژانس برساند. اگر درد شدید، تورم ناگهانی یا علامت هایی از عفونت مثل تب، لرز و پوست قرمز دارید، باید به اورژانس بروید.

تشخیص

پزشک ابتدا از شما می خواهد تا در مورد علائم و سابقه سلامت خود توضیح دهید. هر گونه سقوط یا آسیب دیدگی قبلی و همه مفاصل دیگر که باعث ناراحتی شما می شوند را برای وی شرح دهید. پزشک مفصل ران را معاینه خواهد کرد و ممکن است بررسی کند که چقدر خوب حرکت می کند (محدوده حرکت). همچنین ممکن است به آزمایش خون یا تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا MRI نیاز داشته باشید.


پیشگیری

بعضی از کارهایی که برای درمان درد مفصل ران کمک می کنند، ممکن است برای شما در پیشگیری از آن نیز کمک کنند. به عنوان مثال، اگر شما اضافه وزن دارید، حتی از دست دادن چند پوند از آن نیز ممکن است باعث کاهش فشار بر مفصل شود. ورزش (از پزشک خود در مورد مقدار مناسب بپرسید) نیز می تواند کمک کند. سخت نگیرید. با گرم کردن و حرکات کششی شروع کنید. وقتی که کاری آسیب زننده است، انجام آن را متوقف کنید. کفش های مناسب به پا کنید و به دنبال سطوح نرم مانند مسیرهای پیاده روی باشید و از مسیر های سختی مانند آسفالت و بتن استفاده نکنید.
درمان جراحی
در صورتیکه پزشک ارتوپد تشخیص دهد درد مفصل ران بر اثر خرابی آن ایحاد شده است معمولا برای درمان از جراحی تعویض مفصل استفاده میکند. این نوع درمان های جراحی متفاوتند. ممکن است فقط قسمتی از مفصل تعویض شود ولی معمولا همه مفصل ران با یک مفصل مصنوعی جایگزین میشود.